Linux Mint 15 Xfce Kurulum ve İncelemesi


Linux Mint ailesinin bir üyesi olan Ubuntu tabanlı Xfce masaüstü ortamlı Linux Mint 15 Xfce Olivia indirmeye sunuldu. Düşük kaynak tüketimli Xfce 4.10, benim inanılmaz beğendiğim Whisker menü ve diğer Linux Mint yenilikleri ile karşımızda.




Linux Mint 15 hakkında bir şeyler yazma fırsatımı kaçırınca diğer Mint 15'leri de es geçerim diye düşünüyordum ancak dağıtımı öylesine bakmak için çalıştırdığımda gözde menü ve diğer Linux Mint yenilikleri beni ikna etti.

Dağıtımın kalıplarını


adresinden indirebilirsiniz. Dağıtım düşük kaynak tüketimli olduğu için 384 MB RAM ile Pentium II üzeri herhangi bir işlemci ile sorunsuz kullanabilirsiniz. Eğer bilgisayarınız 64 bit destekliyorsa 64 bit'i tercih etmenizi öneririm. UNetbootin'de Ubuntu'yu seçerek USB belleğiniz ile çalıştırabilirsiniz.

Canlı masaüstü ve gözde menü karşımda. Ancak İngilizce olduğu için ben kurulum sonrasındaki Türkçe resmi ekliyorum. Her sürümde olduğu gibi klasik Xfce tarzından çok uzak bir panel ile karşımızda.


Windows 7 başlat menüsünü andırdığını inkar edemem ancak kategorilere ayrılma şekli benim gayet hoşuma gitti. İstediğiniz öğede sağ tıklayıp favorilere ekleyip çıkarabileceğiniz gibi alt panele de kısayol ekleyebilirsiniz. Ancak panele ekle deyince panelin en sağından yani saatin sağından ekliyor. Menünün hemen yanından veya o iki simgenin sağından eklenmesini beklerdim.

Son kullanılanlar sekmesinde sadece gözde menü ile son tıkladığınız en üste ekleniyor. Sağ üstteki koyu köşeden tutup sürükleyerek menüyü tam ekran boyutuna kadar genişletebiliyoruz. Ve gözde menüyü beğenmeyenler için klasik Xfce menüsü seçeneklerde duruyor.

Kalıp çıkalı 2 gün olmasına karşın 103 paket güncellemenin eklendiğini de belirteyim. Dağıtımda kurulu olarak gelen Flash player eski sürümde(11.2.202.280) kalmış durumda ve güncelleme(11.2.202.297) önermiyor. Elle yükseltilmesi halinde de mint meta codecs paketinin kaldırılması zorunlu. Yani sistem güvenlik açığına sahip.

Hemen kuruluma başlayalım. Karşımıza herhangi bir dil seçim ekranı gelmediği için Türkçenin ne derece kullanıldığını ancak kurulmuş haliyle görebileceğimiz ortada.

Kurulum programı açıldı. "Türkçe" dedik bütün metinler değişti ve "Devam et" dedik. Tekrar "devam et" dedik ve disk bölümlemeyi elimizle yönetebilmek için "Başka bir şey" dedik.

Ubuntu disk bölümleme mantığının tamamen aynısı karşımızda. Program aracılığı ile bir adet kök dizin


ve bir adet takas alanı oluşturup


"Şimdi yükle" diyoruz. Yerel saat seçimi, klavye, kullanıcı ismi ve şifreyi giriyoruz. Bu konularda yardım isteyenler bu yazıma göz atabilir.

"Dil paketleri indiriliyor" ismi altında 26 MB'lik "GIMP İngilizce yardım kılavuzu"nun indirildiğini ezelden beridir biliyoruz :)

"Şimdi yeniden başlat" dedik linux dünyam ve belirginleşme efektine sahip bir Plymouth animasyonundan sonra çok şık bir  oturum açma ekranı karşıma geldi.

MDM görüntü yöneticisi yeni sürümüyle birlikte HTML tema desteği kazandı ve artık çok güzel efektlere sahip oturum açma ekranları kullanabiliyoruz. Örneğin varsayılan:


Gemiler düz geçişler yapıyor ve çarklar dönüyor:


Gibi onlarca tema mevcut.

Yazılım kaynakları ve sürücü yöneticisi ile pek çok dağıtımda komut ekranında yapmaya mahkum edilen işlemler Linux Mint ile kullanışlı birer arayüze kavuşmuş durumda.

Terminalde işler çok daha hızlı ve etkin şekilde yapılsa da kullanıcıların neredeyse tamamı komut yazmamayı tercih ediyor. Linux sistemlerin en büyük eksiği gün geçtikçe kapanıyor.


Dosya yöneticisi Thunar'ı gereğinden sade ve soğuk buluyorum. Sol panele belgeler, genel ve indirilenleri ben ekledim.


Ve dil desteğine gelince. %95 oranında Türkçe olduğunu söyleyebilirim. Firefox 20 kurulu olduğu halde 22. sürümün dil dosyası yüklendiği için sistemi güncelleyinceye kadar Firefox İngilizce olarak kalıyor.

Ubuntu 13.04'ün güncelleme desteği Ocak ayında sona erecek. Yani Linux Mint 15 Xfce'nin yalnızca 6 aylık ömrü var. Ubuntu'nun sürüm yükseltme yönteminin sorunsuz çalışacak olmasına karşın Linux Mint ekibi bunu önermediği için kısa dönem destekli dağıtımları uzun süreli kullanım amacıyla yapılandırmamanızı tavsiye ediyorum.

Windows kullanıcılarının alışkanlıklarına uygun ve son derece kullanıcı dostu olan Linux Mint Xfce 15, Unity ve GNOME3'ten kaçış arayanlara da önereceğim düşük kaynak tüketimli bir dağıtım.

5 yorum :

  1. siir gibi bir yazı olmuş :) tesekkurler

    YanıtlaSil
  2. Şuan Usb Belleğe yazıyorum ve Eee PC 1015B kurmayı denicem performansı merak ediyorum.

    YanıtlaSil
  3. hocam bunu windows 7 nin yanina kurmak mümkünmü ? ben başka bi yerden indirip dvd ye yazdirdim kurulum filan yaptim, hardiski böldüm, takas alanı filanda oluşturdum ancak pc ye reset attiğimda sadece win7 üzerinden açilio linux u görmüo bile? bununla ilgilide bi açiklama yaparmisiniz ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önyükleyici kurulumunda sorun olursa dediğiniz şekilde sadece windows görünür. Kurulumun ardından grub kurulumunu sda'ya mı yapıyorsunuz?

      Sil
  4. Parola yı unuttum ne yapayım

    YanıtlaSil