Elementary Linux 0.3 Freya Kurulumu ve Sonrası



Linux camiasına getirdiği sadelik ve şıklık anlayışı ile bir anda yükselişe geçen Elementary Linux'un 0.3 sürüm numara ve Freya kod adlı sistemini kuralım ve kurulum sonrası yapılacakları ele alalım.



Ubuntu 14.04 LTS temelli olduğu için 2019 başlarına kadar güvenlik güncellemelerini alacak olan sistemin gereksinimleri 1 GB RAM, sıradan bir ekran kartı, 2 GHz'lik bir işlemci ve 10 GB disk alanı. Eğer RAM miktarınız 4 GB ve üzeri ise 64 bitlik sistemi kullanmanızı tavsiye ederim.

32 bitlik kurulum kalıbını:


64 bitlik kurulum kalıbını:


bağlantılarından indirebilirsiniz. Kalıbı indirdikten sonra UNetbootin gibi bir programla USB belleğinize Ubuntu olarak atıp kurulum yapabilirsiniz.

KURULUM

Kurulum kalıpları kurulum yapmadan keşif amaçlı çalıştırılmayı destekliyor. Ancak isterseniz hiç beklemeden Kur seçeneği ile kurulum yapabilirsiniz.


KİŞİSELLEŞTİRME

Kurulumun ardından canlı sistemi kapatalım ve bilgisayarı normal açalım. Elementary OS ilk kez açıldığında güncelleme yöneticisi ile güncellemeleri alıp sistemi yeniden başlatmak gerekli. Pek çok menüde ve uygulamada değişiklikler oluyor. Geliştirilmenin devam ediyor olması güzel.

Eğer dil sorunu olan yerler varsa Ayarlar'da Dil ve yerelleştirme mevcut. Tıkladığınız zaman sizden dil paketlerinin kurulumu için onay isteyecektir.

MacOS tarzına benzeyen kullanım tarzına sol üstte bir menü eşlik ediyor. Eğer Elementary'i kurduktan sonra pek fazla uygulama kurmuyorsanız menü ilk günkü kullanışlılığını sürdürecektir. Ancak biraz uygulana kurduktan sonra sayfa sayısı iyice artmaya, sayfa sayfa gezip uygulama aramaya başlıyorsunuz. Maalesef ki bu menü ne değişebiliyor ne de simgeleri biraz küçülebiliyor.

Pencerelerin sol üst köşesinde kapat, sağ üst köşesinde ise ekranı kapla düğmeleri bulunuyor. Küçültmek için ise alttaki panelden açık olan uygulamaya tıklamanız gerekiyor. Bu seçenekleri değiştirebilmenin bir yolu maalesef yok.

İşte benim masaüstüm:


Eğer siz de benim gibi koyu renk tema seviyorsanız Freya'nın biraz kişiselleştirilebilmesi için Tweaks ismiyle çkarılan aracını kurmalısınız. ppa yoluyla kurulabiliyor. Uçbirime

sudo add-apt-repository ppa:mpstark/elementary-tweaks-daily
sudo apt-get update
sudo apt-get install elementary-tweaks

dedikten sonra Ayarlar uygulamasına Tweaks diye bir seçenek daha ekleniyor.

Elementary'nin normalde aşırı derecede kısıtlı olan kişiselleştirme seçeneklerini biraz esnetmek için seçenekler içeriyor. Koyu renk tema, simge ve yazı tipi seçenekleri, menüdeki satır sütun sayısı, rıhtımın boyutu-konumu gibi temel ayar seçenekleri kolayca değiştirilebiliyor. Ayarların çoğu sistemi yeniden başlatınca etkin hale geliyor.


Sistemle birlikte kurulu gelmesi gereken bir aracı böyle kurmanın gerekmesine bir anlam veremedim.

UYGULAMALAR

Elementary OS dağıtımı bünyesinde geliştirilen Pantheon masaüstü ortamının kendine özgü pek çok uygulaması var. Dosya yöneticisi, müzik çalar, video oynatıcı, takvim, mail uygulaması, resim düzenleyici, internet tarayıcı hepsi oldukça şık ve basit kullanımlı olarak tasarlanmış.


Uygulama yüklemek için Ubuntu'nun yazılım merkezi kurulu. Biraz hantal çalışmasına karşın çok yetenekli paket yönetici.

Sistemde eksik olan kod çözücüler için yazılım merkezinden ubuntu-restricted-extras paketini kurmanız gerekir.

PERFORMANS

Dağıtım, Ubuntu'nun aksine düşük özellikli makinelerde çalışabilecek şekilde tasarlanmış. Ayrıca üstte yüklediğimiz Tweaks aracı ile efektleri kapatarak daha hızlı bir masaüstü elde edebilirsiniz.

Ubuntu yazılım merkezi aracılığı ile preload programını mutlaka kurun. Bleachbit paketi ile de temizlik yapmayı ihmal etmeyin.

Güncellemeleri aldığınız sürece sistemin kullanışlılığı ve kalitesi artacaktır.

ÖZETLE

Kişiselleştirme seçenekleri çok kısıtlı olan sistem oldukça hızlı ve tamamen sorunsuz olarak çalışıyor. Geniş paket arşivi, çok şık bir masaüstüne sahip ve geliştirilmesi hızla devam eden bir dağıtım olan Elementary OS, her kesimden kullanıcıya önereceğim güzel bir sistem olmuş.

14 yorum :

  1. linux konusunda en çok faydalandığım site senin siten. Öncelikle teşekür ederim. AmaHocam çok ara vererek kendiniz özletiyorsun.
    Benim öyle bir sıkıntım var hangi linux sistemi kurarsam kurayım. kablosuz bağlantıda sıkınyı yaşıyorum .ne denediysem olmadı. Sıkıntım şu: Kabosuz ağı görüyorum cok güzel şekilde bağlanıyorum. Fakat mesela beş dakika sonra bağlantı 2-3 saniyeliğine kopup tekrar bağlanıyor. Kopup Bağlanma sırasında video izliyorsam donuyor dosya indiriyorsam duruyor. Bunun Çözümü ne olabilir. Ubuntu forumda da yazdım ama çözüm bulamadılar. Aşağıda bir bir takım bilgiler var bakıp yardımcı olabilirseniz sevinirim.

    TravelMate-3260:~$ sudo lshw -c network
    [sudo] password for hakan:
    *-network
    açıklama: Eternet interface
    ürün: 88E8038 PCI-E Fast Ethernet Controller
    üretici: Marvell Technology Group Ltd.
    physical id: 0
    bus info: pci@0000:02:00.0
    mantıksal ad: eth0
    sürüm: 14
    serial: 00:16:36:94:d7:e0
    kapasite: 100Mbit/s
    genişlik: 64 bits
    saat: 33MHz
    kapasiteler: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list eternet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
    yapılandırma: autonegotiation=on broadcast=yes driver=sky2 driverversion=1.30 latency=0 link=no multicast=yes port=twisted pair
    kaynaklar: irq:28 bellek:a0000000-a0003fff ioport:2000(boyut=256)
    *-network
    açıklama: Kablosuz arayüz
    ürün: PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection
    üretici: Intel Corporation
    physical id: 0
    bus info: pci@0000:03:00.0
    mantıksal ad: wlan0
    sürüm: 02
    serial: 00:18:de:47:32:32
    genişlik: 32 bits
    saat: 33MHz
    kapasiteler: pm msi pciexpress bus_master cap_list eternet physical wireless
    yapılandırma: broadcast=yes driver=iwl3945 driverversion=3.19.0-26-generic firmware=15.32.2.9 ip=192.168.1.129 latency=0 link=yes multicast=yes wireless=IEEE 802.11bg
    kaynaklar: irq:29 bellek:a0500000-a0500fff

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle ben teşekkür ederim. İş güç derken yazmayı unuttuğum zamanlar oluyor. Hatta aylarca bilgisayarın başlangıcında durduğu halde linuxu hiç açmadığım dahi oluyor. Yazılarımın da git gide kısaldığının farkındayım. Akşam bambaşka bir sistem hakkında detaylı bir rehber ile birazcık telafi etmeye çalışacağım.

      Wireless kartınızı daha önce hiç kullanmadım. googleda aratınca herkes aynı çözümü paylaşmış. Belki gözünüzden kaçmıştır diye onunla başlayalım.

      sudo rmmod -f iwl3945
      sudo modprobe iwl3945 disable_hw_scan=1

      Sil
    2. Biraz göz attım. Ciddi anlamda sorun çıkaran bir kart imiş. Manjaro gibi daha güncel sistemleri canlı kullanmayı deneyin derim.

      Sil
  2. malesef bu komutlarda fayda etmiyor.

    YanıtlaSil
  3. merhaba
    sayfanızda verdiğiniz tweaks kurulumu için komutları izledim fakat şöyle bir hata alıyorum
    ...dosyası geçersiz bir dosya uzantısı olduğu için yok sayılıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hangi adımda iken hata veriyor. Komut ekranının tam metnini paylaşır mısınız?

      Sil
  4. Hocam merhaba. ben freya geçmeyi düşünüyorum ki geçmek içinde kurmaya başladım. fakat bütün işlemleri sorunsuz ilerlerken sistem kuruluyor kısmında %90 a yakın bi yerde kurulum çöktü hatası alıyorum ve kaç gündür denememe rağmen kuramıyorum bi türlü. Windows 10 kullanıyorum yanına kurayım dedim olmadı D ye kurmaya çalıştım yine aynı hatayı verdi. yardımcı olursanız çok sevinirim. Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. http://www.linuxdunyam.com/2015/09/md5.html İndirdiğiniz iso kalıbının MD5 toplamını bulup düzgün indiğini kontrol etmeniz gerekir.

      Sil
    2. ben onu sitesinde yazan hash toll ile kontorl ettim düzgün çıktı ama

      Sil
  5. Hocam verdiğiniz linkteki tüm dosyalar silinmiş. Hiçbir şekilde indirme kalıplarını bulamadım. Dağıtımcının kendi sitesinde ise sadece ücretli sürümler var. Nerden indirebilirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sitesinden indirirken bağış miktarına sıfır yazın.

      Sil
  6. hocam suan win 8.1 yüklü 10 gb boş alan var ona nasıl yüklerim. resimle gösterebilir. ve kurduktan sonra win 8.1 ile elemantry os şeçme ekranı geliyormu . 2 işletim sistemi aynı anda çalışabilsin.

    YanıtlaSil
  7. Merhabalar. Benim Beko marka bir dizüstü bilgisayarım var. 2010 yılında Vista Starter yüklü halde geldi. Memnun değildim. O yüzden Elementary OS kurdum. Ancak kurduğumdan beri fan bir kere bile durmadı. Vista varken fan bazen duruyordu. Sonra çalışıyordu. Ancak Elementary OS'ta durmaksızın çalışıyor. Bunun nedeni nedir ve bu sorun nasıl çözülür?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beko olduğu için hakkında bilgi bulamadım. BIOS'ta fan kontrolü var mı bakın. Bilgisayarın sensörleri tanınmamış olabilir. lm-sensors ve fancontrol uygulamalarını kurmayı deneyin. Olmazsa daha yeni bir kernel serisine geçebilirsiniz.

      cd /tmp/
      wget http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.6.6/linux-headers-4.6.6-040606_4.6.6-040606.201608100733_all.deb
      wget http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.6.6/linux-headers-4.6.6-040606-generic_4.6.6-040606.201608100733_amd64.deb
      wget http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v4.6.6/linux-image-4.6.6-040606-generic_4.6.6-040606.201608100733_amd64.deb
      sudo dpkg -i *.deb

      Sil